ANGELO CECCHELIN
Angelo Cecchelin nacque a Trieste il 23 ottobre 1894 ed è ancora oggi il più grande attore comico che Trieste abbia mai avuto.
Negli anni venti del novecento diede vita ad una compagnia, “La ganga de le macie” in seguito ribattezzata “La Triestinissima”, con la quale si esibì fino al 1939.
A Cecchelin va il merito di aver portato sulle scene lo spirito delle anime più genuine della sua Trieste, anime prese per lo più dai sobborghi e dal mondo delle piccole illegalità, quindi personaggi come piccoli truffatori, ladruncoli, balordi e i cosiddetti “quei che xe più dentro che fora”, dando vita, grazie alla sua particolare voce “chioccia” ed alla sua inconfondibile mimica, ad una marea di personaggi che erano delle vere e proprie macchiette, primo fra tutti sicuramente “el mulo Carleto”.
Cecchelin recitava a Trieste prevalentemente nei teatri “Filodrammatico” e “Regina” e girava un po’ tutta la Venezia Giulia e l’Istria, fino ad intraprendere nel 1945 una vera e propria tournée in giro per l’Italia con la fortunata “Trieste mia”.
Nei suoi spettacoli spesso recitava al suo fianco Jole Silvani, uno tra i nomi più famosi del teatro leggero dell’epoca e tra i suoi lavori vanno ricordati “Nando verzibotega”, “l’avocato” e “la festa de siora Aneta”. La Silvani fu anche sua compagna di vita.
La sua satira schietta e diretta, sempre pronta a sbeffeggiare il potere, gli costò diverse volte il carcere durante il ventennio ma anche nel dopoguerra tristi vicissitudini politiche gli impedirono di calcare i palcoscenici di Trieste tanto da esser costretto a trasferirsi a Torino dove morì il 18 giugno 1964.
Grazie ai nostri concittadini emigrati, la voce di Angelo Cecchelin sbarcò nelle Americhe ed in Australia e non è raro trovare i suoi dischi in vendita nei siti internet statunitensi ed australiani specializzati.
Nel febbraio 2016 la città di Trieste ha finalmente intitolato all’artista cittadino la scala che affianca il Teatro Romano. (*)
Massimo Barbo – TuttoTrieste.net
Fonte biografica e teatrale:
Livio Grassi – Il teatro di Angelo Cecchelin, Edizioni Lint 1975
Ecco alcune famose freddure dell’amato comico triestino
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No son miga sempre tartaia… solo co parlo
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In stazion tuti pianzi perche’ ghe xe un binario morto
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L’omo xe un vegetale perche’ el vien zo dala simia, e la simia vien zo’ del’albero.
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Butime un fior… butime un fior… la zigava e sicome mia moglie la se ciama Margherita la go butada zo ela.
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Roba de mati, ghe go dito a mia moglie che co la me vedi rivar che la buti zo la pasta, ma la go ciapada in testa
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El xe morto lassando tuto al’Istituto…
e cossa el ga lassa?
8 fioi !
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In tribunal:
Accusato, avete rotto la testa alla moglie con un pezzo di ferro e perche’ proprio col ferro?
Cossa la pretendi che ghe rompo la testa con una luganiga de Vienna?
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Una lettera dal figlio lontano:
Cara mama,
mi e’ nata una digrazia, un tubo di fero mi e’ cascato sul naso e piu’ giu’, siche’ me ha taiado il naso, el dito del piede police, mi ano trasportato al’ospedal in furia, el dotor ga ritaca’ el naso al posto del dito e… pensa che disgrazia… ogni volta che me sufio el naso, mi toca cavar i stivai
Tuo unico fio NANE
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A Barcola
Un tipo el cerca de suicidarse, el vol butarse in mar, la guardIa lo ferma
ALT! Ma cossa la fa?
la me lassi che me nego…
un momento sior, no xe facile la sa, dove la sta de casa?
in via San Sebastian
eh… savevo mi, alora ghe toca el Molo Audace.
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Dal dotor
Ha preso dunque la purga?
Si, sior dotor, un litro de oio de rizino
Ma lei e’ pazzo? Quante volte ha dovuto raggiungere il gabinetto?
Una volta sola
Ma e’ impossibile?
Altroche’… son ‘n da’ dentro lunedi’ e son vegnu’ fora sabato.
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La me fazi la carita’, go perso una gamba
No la go miga trovada mi, la se la zerchi !
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Il maestro:
Carleto, nomina un corpo trasparente.
El buso dela seradura sior maestro.
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Speto el tram sul marciapie de una casa de 5 piani, a un trato, da una finestra del quinto pian, una dona taca a ciamar:
Sior, presto, presto xe nata una disgrazia
Mi coro, rivo su piu’ morto che vivo e trovo un putel che’l pianzi… intanto la mama ghe disi:
te vedi sto sior? Ben, se te pianzi ancora el te porta via…
e po’ la me fa:
grazie tante sior, adesso el pol andar, iera solo per farghe ciapar paura al picio che’l no pianzi piu’.
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El giorno prima, la maestra gaveva dito che l’indomani la gaveria mostra’ el mapamondo…
Ti sa cossa che xe capita’?
I scolari xe stadi a casa, e a scola xe vegnudi i papa’
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No bevo acqua perche’ el mio stomigo xe de fero, e go paura che’l se ruzinissi.
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Cio’, ti ga leto el giornal? I vol farghe el monumento a Dante.
Che stupidi ara, no iera meio che quei soldi i ghe li dava alla vedova?
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Te ieri in vilegiatura sto ano?
Si de la dona del late, ma son scampado dopo due setimane.
Cossa xe nato?
Te capira’, la prima setimana ghe xe morto el porco, zo con la carne de porco. La seconda setimana ghe mori la vaca e zo con la carne de vaca. La terza setimana se amala grave la dona del late, ghe digo a mia moglie: xe meio che scampemo via, altrimenti ne toca magnarla.
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Cio’ eco la strofeta:
I 4 pilastri della vita
Vestirse
Spoiarse
Inpinirse
Svodarse
Che vita ara
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In Piaza Goldoni, alle ore picole.
TONI (carigo de vin): Te vedi quel tondolo in alto che fa ciaro? Ben, quel tondolo xe la luna.
BEPI (carigo de vin): Va la’ macaco, no te vedi che xe el sol in camisa de note?
TONI: Xe la luna.
BEPI: Xe el sol
TONI: Ara che te dago una pel muso.
BEPI: Che nova crodiga, proprio paura go
Passa in fretta un signor.
TONI: Lei, sior, la se fermi, lei che la xe piu’ sincer de noi cossa ghe par xe la luna o xe el sol quel tondolo in alto?
El signor (dopo aver ben guarda’ l’ogeto): Scusatemi, ma sono forestiero, sono appena 3 giorni a Trieste.
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Nei ani ’30/’40 el parlava dei muli de Rena, e de tuto quel che podeva passar dopo un conflito mondial.
Co’ mi me presento, chi bati le man
Chi ridi, chi disi “ma che zarlatan”
Chi pensa “ma vara che alegro tipeto”
Che tipo de macieta col canta in dialeto.
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El publico in genere, critica su
paga assai poco e pretendi de piu’
Spesso la luce della ribalta
la vita piu’ bela la risalta
Ma quando finido, se sbasa el telon,
constato che tuto non xe finzion
El retroscena xe fato cussi’,
de fora xe lustro, de drio xe rusini’.
Sempre ne le maciete scrite dal Leghissa, Cecchelin ga fato sveiar tuti quei che gaveva, un per de chili in piu’, cioe’ quei che nel tempo de le comedie se li ciamava i BALOTA:
Balota, Balota
polenta el ga magna’
e come una marmota
el se ga imbalsama’ (oh…oh )
Balota, Balota
el mulo sbisighin
invece de una trota
el ga magnado el spin
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SEMPRE ALLEGRI, MAI PASSION: crepa la vaca e resta el paron
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